دانستنی های سیاسی-جغرافیایی قهوه

دانستنی های سیاسی-جغرافیایی قهوه

دانستنی های سیاسی-جغرافیایی قهوه

گفته می شود قهوه بعد از ورود اسلام و حرام شدن مشروبات الکلی بین مسلمانان رواج پیدا کرد تا جایگزین نوشیدنی های سابق باشد.

*قهوه زمان صفوی ها جای خودش را بین ایرانی ها باز کرد و تا قرن نوزدهم که چای نوشیدنی غالب مردم شد همچنان محبوب بود. ظاهرا ابن سینا در کتاب خود شرح جامعی در مورد قهوه آورده. البته ایرانی ها در آن عصر به آن بونو (Buno) می گفتند که هنوز در اتیوپی همین واژه برای آن استفاده می شود. علی الظاهر ابن سینا قهوه را به منظور تحریک بیماران افسرده استفاده کرده است.

*خوردن قهوه در دوره ای کوتاه در اوایل قرن شانزدهم میلادی برای مسلمان ها حرام شد تا قبل آن این نوشیدنی را تحت عنوان «نوشیدنی مسلمانان» هم می شناختند.

قهوه در واقع «قهوه البن» بوده یعنی شراب گیاه بن.

*اولین قهوه خانه یا کافی شاپ جهان سال 1475 در استانبول تاسیس شد.

*یمن در قرن پانزده مرکز صادرات قهوه به شهرهای بزرگ خاورمیانه و قاهره و استانبول بود.

*اولین کافی شاپ اروپایی ها در دهه 50 میلادی در آکسفورد و لندن و ونیز افتتاح شدند.

*اولین دستگاه اسپرسوساز خانگی سال 1822 در فرانسه ساخته شد. ایتالیایی ها 1905 اولین دستگاه اسپرسوساز تجاری شان را ساختند.

*دولت سوئد دوبار مصرف قهوه را به خاطر حمایت از اقتصاد ملی ممنوع کرد. 1756 و طی 1817-1822 که موفق هم نبود.

خرید قهوه با کیفیت

صادرات قهوه‌ساز و تستر هم به روسیه به دليل احتمال كاربرد نظامى ممنوع مى‌شود

پولیتیکو به نقل از مقامات دولت آمریکا نوشت:
جدیدترین دور از محدودیت های وضع شده علیه روسیه، ممنوعیت صادرات اقلامی از لوازم خانگی را شامل می‌شود که ارتش روسیه از آن برای فناوری مورد نیاز خود در میدان جنگ استفاده می کند.
براساس تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه، دولت آمريكا ، صادرات انواع قهوه ساز، توستر، دستگاه تهویه هوا، سشوار و مایکروویو را به روسیه محدود می کند.
مقامات آمریکایی می گویند که این اقلام خانگی که به نظر بسیار معمولی به نظر می‌رسند، حاوی ریزتراشه ها و قطعاتی هستند که روسیه از آنها برای تعمیر و جایگزینی تجهیزات نظامی خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:  تولید قطعات خودرو با پسماند قهوه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *