افزودن عسل به قهوه

افزودن عسل به قهوه

افزودن عسل به قهوه

آیا افزودن عسل به قهوه مفید است ؟
بسیاری از قهوه نوشان ، قهوه خود را به همراه افزودنی دیگری مانند شیر و شکر میل می‌کنند و درصد بسیار کمی از آنها قهوه را تلخ و خالص مصرف می‌نمایند. آنها برای خنثی نمودن تلخی قهوه یا هر دلیل دیگر به قهوه شکر اضافه می‌کنند اما شکر یکی از مضرترین مواد در زنجیره غذایی انسان است. به همین دلیل برخی به دنبال جایگزین‌های بهتری نسبت به شکر هستند و در همین راستا به عسل نیز نیم نگاهی داشته اند. حال این سوال پیش می‌آید که آیا عسل برای ترکیب با قهوه مناسب است ؟
در ابتدا عسل‌ را با شکر مقایسه خواهیم کرد.
مقایسه عسل و شکر
زمانی که از نظر سلامتی به یک خوراکی نگاه می‌کنیم میزان کالری آن را بررسی می‌نماییم. کالری واحدی برای اندازه گیری انرژی است. مقادیر زیاد کالری در بدن باعث اضافه وزن و مقادیر بسیار کم کالری در بدن موجب کاهش وزن می‌شود. یک قاشق مرباخوری شکر معمولی سفید حاوی 16 کالری و همین مقدار عسل‌ حاوی 23 کالری است.
پس بنابراین عسل مضرتر از شکر است ؟
این ارقام کمی فریبنده است. در حالی که شکر حاوی کالری کمتری است اما فرایند مصرف آن در بدن بسیار بیشتر از عسل‌ است چرا که شکر از قندهای پیچیده‌ای تشکیل شده است که برای مصرف در بدن باید به گلوکز و فروکتوز تبدیل شوند و سپس به مصرف بدن برسند و این در حالی است که عسل‌ خود از فروکوز و گلوکز تشکیل شده است و به راحتی به محض خوردن در بدن مصرف می‌شود. بنابراین کالری موجود در عسل‌ به محض مصرف وارد چرخه انرژی بدن شده و به جای آنکه ذخیره شود، مصرف شده و میسوزد.
به علاوه عسل‌ دارای شاخص گلیسمی
(میزان تاثیر گذاری بر سطح قند خون بدن ) بسیار کمتری نسبت به شکر است. بعد از مصرف عسل قند خود بدن یک نوسان لحظه‌ای پیدا خواهد کرد که باعث جلوگیری از پرخوری نیزمی‌شود.
نکته دیگر این است که عسل شیرین‌تر از شکر بوده و مقدار کمی از آن می‌تواند برای یک فنجان قهوه کافی باشد. نصف قاشق مرباخوری عسل حاوی 11.5 کالری و شیرینی معادل یک قاشق کامل شکر دارد.
عسل سرشار از انواع ویتامین از جمله ویتامین آ ، سی ، ب6 ، تیامین ، نیاسین ، ریبوفلاوین ، پنتوتنیک اسید و آمینو اسید است. همچنین دارای مواد معدنی مانند منیزیم ، پتاسیم ، کلسیم ، آهن ، سولفور ، مس ، ید ، روی و فسفر است. عسل یک منبع غنی از آنتی اکسیدان‌ها نیز هست و در عین حال ماده‌ای ضد قارچ و ضد باکتری نیز به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید:  قهوه El Injerto یکی از بهترین ها!

One thought on “افزودن عسل به قهوه

  1. مینا میگوید:

    درود بر پدر پیپ ایران ماسترو رحیمی عزیز
    من این مطلبو خوندم و تست کردم
    واقعا عالی بود و یه طعم جدید ساختم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *